Visie

Leren doe je niet alleen uit de boeken. Leren doe je ook door met elkaar te praten (gesprek), te spelen (spel), te werken (werk) en door met elkaar te vieren (viering). Op de Wilbertschool creëer je een open en nieuwsgierige houding voor de rest van je leven. Ons onderwijs barst van de prikkels. Overal in de school wakkeren wij ‘de nieuwsgierige ik’ aan. Wij gaan verder dan leren.
Meer dan leren alleen
Onze opdracht staat, het zit in het Wilbert-DNA. Op de Wilbertschool creëer je een open en nieuwsgierige houding voor de rest van je leven. Ons onderwijs barst van de prikkels. Overal in de school wakkeren wij ‘de nieuwsgierige ik’ aan.

Jenaplan en Wilbertschool
Wij zijn overtuigd van het Jenaplanonderwijs. Ook daar is het hoogste doel: het creëren van een ondernemende en nieuwsgierige houding. Wij vervangen ‘ondernemend’ door ‘open’. Want openstaan voor verschillen tussen andere kinderen, en kennismaken met alle onderdelen van de samenleving, vormt je voor het leven. Een open houding brengt kinderen zoveel meer.

Samen ontdekken, samen ontwikkelen
We willen samen ondernemen en ontdekken. De kinderen, de stamgroepleiders en de ouders zijn allemaal onderdeel van ons onderwijs. Samen ontdekken begint met waardering. Voor jezelf voor elkaar en voor je omgeving. Persoonsvorming en sociale vaardigheden zijn bij ons minstens zo belangrijk als cognitieve. Sterker nog: wij zien het sociale proces als een essentiële voorwaarde om te presteren.

Jij bent een uniek persoon, geen leermachine
Op de Wilbertschool zijn we geen diplomafabriek. We zenden niet alleen informatie, zodat onze kinderen hoog scoren op toetsen. Wij leren ze om écht te leren. Dat doe je door een nieuwsgierige houding te creëren. Kinderen die vanuit zichzelf willen ontdekken. Want wij geloven dat je dan pas echt goede resultaten krijgt. Je ontwikkelt een brede basiskennis en cognitieve vaardigheden, maar je doet van jongs af aan ook aan persoonsvorming. Dat is pas winst.

Kernwaarden:

Ons Wilbert ID- bewijs

Wij doen het anders. We creëren open nieuwsgierige kinderen die alles willen weten. Intrinsieke motivatie, daar heb je de rest van je leven profijt van. Maar ieder kind wordt anders geprikkeld. Dat vraagt nogal wat van ons team. Daarom werken wij met drie kernwaarden. Die vormen ons Wilbert-paspoort, daar valt niet aan te tornen.

Samenwerken is onze eerste kernwaarde en tegelijk het basisingrediënt voor onze missie. (Een nieuwsgierige en open houding voor de rest van je leven, weet je nog?) Wij moeten ieder kind écht kennen. Weten wat er speelt, waar ligt het unieke talent en hoe wordt hij geprikkeld. We praten veel als team en overleggen intensief over het welzijn van onze kinderen. Dat is iets anders dan een voortgangsoverleg, wij kijken naar het complete plaatje van prestaties tot gezondheid en van thuissituatie tot plek in de school.

Om zo intensief samen te werken en ieder kind als uniek persoon te zien die een eigen route verdient, is enthousiasme nodig. Elke dag prikkels creëren, altijd intensief overleggen en alles in het werk stellen voor die nieuwsgierige houding, dat vraagt nogal wat. Enthousiasme voor ons onderwijs is de basis. Ieder teamlid staat achter het Jenaplanonderwijs. We zijn er trots op en dat geeft ons maximale energie. Enthousiasme is onze tweede kernwaarde.

De derde is respect. De grondregel op de Wilbertschool. Respect voor jezelf, voor anderen en voor de samenleving. Want ontdekken en uit je comfortzone gaan, kan alleen als je je veilig voelt. Gerespecteerd door de groep en de stamgroepleiders. En naast nieuwsgierige, willen we ook open kinderen. Open voor alle onderdelen van de samenleving. Dat begint met het respecteren van verschillen. Het omarmen van diversiteit. Dat leren wij onze leerlingen van jongs af aan.